středa 16. července 2008

Pravidla gruzínského silničního provozu

Dnes Vám chci povědět pár storek z podkavkazí. V Tbilisi mají obchody, které obřími neonovými nápisy hlásají, že nejsou jako na západě 24/7 ale, že mají otevřeno 24/24!!!

Když řídím naší Ladu Nivu ulicemi centrálního Tbilisi, probouzí se ve mne doposud nepoznaná divokost a velmi rychle se přizpůsobuji gruzínskému stylu jízdy. Jen pro objasnění - jde o to, že:

  1. tři středové pruhy na čtyřproudové silnici jsou zásadně od toho, aby bílá přerušovaná čára vedla pokud možno co nejpřesněji pod středem vozidla - tedy asi v místě pod řadící pákou.
  2. nejvyužívanější součástí gruzínských vozidel je klakson. Ten se využívá pokud možno nepřetržitým přerušovaným tónem, zvláště potřebujete-li se na křižovatce - když svítí červená - prodrati co nejvíce kupředu mezi stojícími vozidly.
  3. gruzínští řidiči jsou velmi solidární. svítíte-li během mlhy, šera, deště, sněhu nebo dokonce za jasného dne - protijedoucí vozidla vás během chvíle divokým blikáním upozorní, že máte určitě omylem zapnuta světla!
  4. nemusíte míti obavy při přejíždění přechodů pro chodce neboť zelená pro chodce znamená pouze doporučení, že mají o 20 procent větší šanci přežít přechod ulice bez úhony. pro pobavení lze zvláště v těchto momentech přidávati plyn a chodci komicky poskakují mezi jedoucími auty
  5. nadlidským úkolem je případná koupě cestovních pásů. Na rozdil od Uzbekistánu, kde tamní řidiči ze svých Fiatů pásy odmontovávají a prodávají, v Gruzii je podle evropských standardů zvykem pasy ve voze míti.
  6. policejní složky jezdí v nových Oktáviích a blikají. V případě nejasností v běhu silničního provozu policista z vozu vezme malý mikrofon a přes megafón přímo za jízdy pořvává na řidiče před ním. Na rozdíl od takzvaných rozvinutých zemí se v Gruzii zřídkakdy stane, že policista nějaké vozidlo zastaví a pokutuje. Zdejší složky neomezují svobodu řidičů. Zvláště adrenalínovým sportem je předjíždění policejních aut během různých dopravních situací - přes plnou čáru, v obci, na křižovatce na červenou, v zácpě a podobně.
  7. nejnebezpečnějším prvkem dopravy v Gruzii jsou takzvaní řidiči maršrutek, neboli minibusů. Z morálního statusu mají přednost i před řidiči nabouchaných luxusních vozidel, kteří ví, že střet s maršrutkou znamená velké problémy. Minibusy totíž vozí až dvacet lidí a problémy s případným zraněným mohou proto nastat při střetu z jakékoliv strany. Opravit starý Ford Tranzit je také v Gruzii mnohem jednodušší než opravit Audi A8 či zde oblíbený Hummer.
  8. inovativním prvkem v gruzínské dopravě je tzv. couvání proti proudu (automobilů). Z důvodu vysoce rozvinuté infrastruktury v Tbilisi totiž řidiči pokud minou odbočku z víceproudových silnic, musejí pokračovat mnoho kilometrů než se dostanou zpět na jimi potřebný úsek. Tento problém se řeší couváním v "protisměru". Vozidlo couvá a zároveň kličkuje mezi projíždějícími vozidly až na potřebné místo.
  9. největšími nepříteli gruzínských řidičů jsou tzv. "vysávači benzínu." Už i nám se stalo to, co zde v Tbilisi téměř každému. Příjdete ráno k vozidlu a ouha - nenastartujete. Někdo Vám totiž v noci vysál benzín z nádrže. Gruzínci proto zásadně na ježdění nekupují plnou nádrž.
  10. z důvodů špatných vzdělávacích zařízení místním řidičům nikdo nevysvětlil, k čemu slouží směrové světla - tzv. blinkry. Ty řidiči využívají libovolně aniž by po jejich zapnutí odbočili na první, druhé nebo třetí křižovatce v pořadí. Ke změně směrového pruhu totiž slouží hlavně klakson, který velmi úspěšně nahrazuje blinkry.

2 komentáře:

Marian Babic řekl(a)...

Ale tak zákeřné tramvaje jako v Ostravě tam zajisté nemáte :) Jinak si mě ale pobavil

rst řekl(a)...

no ne? kdopak se nam to ozval ze zahrobi?? Ze by nas dolnokubinsky michael schumacher? :-))) Zdravim te! nekdy se pripoj na to debilni icq ne??? Tak zdar